Helden Opvang

HeldenOpvang-Banner-meisje-roze

Veelgestelde vragen

‘We helpen je graag!’

Zie hieronder de meest gestelde vragen, staat je vraag er nu niet bij aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! We helpen je graag!

Openingstijden

Kijk op de vestigingspagina voor de openingstijden van jou vestiging.

Ouderportaal en OuderApp

Het ouderportaal en de ouderapp zijn het belangrijkste communicatiekanaal tussen Helden Opvang en ouders. Via het Ouderportaal vertellen we je graag hoe het met je kind(eren) gaat middels foto’s en verhaaltjes. Ook ontvang je nieuwsberichten en brieven via de Ouderapp, deze worden via het  Ouderportaal verstuurd en ontvang je in de mailbox. Voor de allerkleinsten delen wij ook via deze weg wanneer hij/zij heeft gedronken en wanneer en hoe lang hij/zij heeft geslapen. Ook kun je eenvoudig je kind afmelden bij vakantie of ziekte, een ruildag aanvragen of een extra dag aanvragen. Via de Ouderapp kun je ook zelf een bericht naar de groep sturen wanneer je bijvoorbeeld bij het brengen ’s ochtends iets vergeten bent te zeggen.

Een aantal weken voor de startdatum van je kind(eren) ontvang je van ons een mail met daarin de gegevens voor het ouderportaal. Het ouderportaal is te vinden op ouderportaal waarbij je in kan loggen met het mailadres dat bij ons bekend is en een zelfgekozen wachtwoord.

Ook kun je het ouderportaal gebruiken via een app op je telefoon. Dit is de ‘OuderApp van Konnect’, te downloaden via de app store op je telefoon. Om in te loggen vraagt de app eerst om een domeinnaam, dit is ‘Helden Opvang’. Daarna kun je inloggen met het bij ons bekende mailadres en een zelfgekozen wachtwoord.

Lukt het niet met inloggen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Ben je je wachtwoord kwijt of vergeten? Bij het inlogscherm kun je op ‘Wachtwoord vergeten?’ klikken en zo een nieuw wachtwoord aanvragen. Binnen tien minuten ontvang je een nieuw, tijdelijk wachtwoord via jouw mailadres. Mocht het inloggen daarna niet lukken, neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Als jullie beiden mailadressen aan ons zijn doorgegeven bij de inschrijving van je kind, is er voor jullie allebei een eigen account aangemaakt. Wanneer dit niet het geval is, kun je contact met ons opnemen. Wij helpen je graag verder.

Je kunt je gegevens mailen naar de afdeling planning. Wij passen jullie gegevens graag aan. Wil je je gegevens liever telefonisch doorgeven? Dat kan natuurlijk ook, wij zijn bereikbaar via 035-303 96 00.

Ruilen, extra opvang en afmelden

Afmelden gaat gemakkelijk en snel via het Ouderportaal en de OuderApp. Je kunt kiezen voor ‘Afwezig melden’ en hierbij aangeven voor welke dag(en), je jouw kindje wil afmelden.

Afmelden gaat gemakkelijk en snel via het Ouderportaal en de OuderApp. Je kunt kiezen voor ‘Afwezig melden’ en hierbij aangeven voor welke dag(en), je jouw kindje wil afmelden.

Standaard staat je kind voor de contractdagen op de planning van de groep van de locatie. Daarnaast biedt Helden Opvang als service ruil- en inhaaluren aan, dit echter binnen de grenzen van de capaciteit van bestaande groepen en al ingepland personeel. Daarmee willen we jou als klant de extra service bieden om eens op een andere dag te komen dan je contractdag. We kunnen je geen garantie geven dat dit ook lukt. Wij hebben namelijk te maken met de door de wet- en regelgeving gestelde grenzen. Aan deze ruil- en inhaaluren kun je dan ook geen rechten ontlenen. Elk ruil- en inhaaluur heeft een beperkte geldigheid en komt na verloop van tijd van rechtswege te vervallen.

Alle informatie over ruildagen en extra dagen lees je in onze algemene voorwaarden.

Wij bieden je ruil- en inhaaluren als een vrijblijvende extra service aan, waarbij het niet zeker is of je hier daadwerkelijk gebruik van kunt maken, en waaraan dus geen rechten kunnen worden ontleend indien de ruil- en inhaaluren in de praktijk niet inzetbaar blijken.

Jouw ruil- en inhaaluren kunnen alleen ingezet worden als er plek is op de groep. Aanvragen voor de inzet van ruil- en inhaaluren worden niet eerder dan 14 kalenderdagen voor de betreffende ruil- of inhaaldag door Helden Opvang goedgekeurd.

Om ruil- en inhaaluren op te kunnen bouwen, dien je zelf je kind via het Ouderportaal af te melden, tenminste 96 uur voor de start van de opvangdag die je afmeldt. Je ruil- en inhaaluren kun je in een periode van 4 weken voor en 4 weken na de afgemelde dag inzetten. Daarna zullen deze uren komen te vervallen.

Ruil- en inhaaluren zijn kindgebonden en alleen geldig op de opvangsoort waarop deze verkregen zijn (bijvoorbeeld: uren vanuit voorschoolse opvang kunnen alleen opnieuw voor voorschoolse opvang ingezet worden)

Alle informatie over ruildagen en extra dagen lees je in onze algemene voorwaarden.

Heb je je kind afgemeld voor een bepaalde dag en wil je dat later terugdraaien? Je kan in dat geval de dag opnieuw aanvragen via het Ouderportaal. Het kan voorkomen dat er inmiddels geen plek meer is op de groep.

Bij voldoende ruil- en inhaaluren kan je de aanvraag doen voor een vakantieopvangdag. Een vakantiedag vraagt om 11 ruil- en inhaaluren. Het kan dus zijn dat je meerdere reguliere middagen moet afmelden om deze te kunnen ruilen naar een vakantiedag.

Bij voldoende aanmeldingen gaan wij ook open voor een studie(mid)dag. Via het Ouderportaal kun je de studiedag aanvragen. Staat de studiedag er nog niet tussen? Neem dan contact op met de vestigingsmanager of stuur een berichtje via het Ouderportaal.

Bij sommige vestigingen zitten er twee studiedagen per kalenderjaar inbegrepen in de overeenkomst. Dit tegoed kan je inzetten bij de aanvraag van de studiedag. Pas bij goedkeuring van je aanvraag worden de uren van je tegoed af gehaald.

Bij vestigingen waarbij geen studiedagen in de overeenkomst zijn inbegrepen, kan je niet-gebruikte vakantiedagen inzetten voor de studiedagen. Door een vakantiedag tijdig af te melden, ontvang je een tegoed die geldig is voor studiedagen.

Inschrijving

Wat leuk dat je jouw kind(eren) wilt inschrijven bij Helden Opvang! Inschrijven is vrijblijvend en kosteloos. Via deze link kom je terecht bij ons inschrijfformulier. Wij raden aan om je zo vroeg mogelijk in te schrijven als het gaat om het kinderdagverblijf. Ook bij de BSO raden wij je aan tijdig in te schrijven.

Helden Opvang biedt verschillende soorten opvang op verschillende plekken. Zo bieden wij op diverse plekken dagopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar en/of buitenschoolse opvang voor kinderen van 4 tot 12 jaar. In Abcoude en Soest bieden wij (ook) peuteropvang aan voor kinderen van 2 tot 4 jaar, waarbij wij in Soest ook VE-gecertificeerd zijn.

Om te zien wat Helden Opvang bij jou in de buurt biedt, klik hier.

Op de meeste vestigingen werken wij met een wachtlijst omdat veel beschikbare plekken al gevuld zijn. Een nieuw plekje kan beschikbaar komen doordat de opvang voor een kind wijzigt of opgezegd wordt. Wij werken met twee soorten wachtlijsten:

  • Een interne wachtlijst voor broertjes en zusjes van geplaatste kinderen, extra dagen van geplaatste kinderen en ruilverzoeken van geplaatste kinderen.
  • Een algemene wachtlijst voor kinderen die nog niet geplaatst zijn bij Helden Opvang

Het is niet te zeggen hoe lang de wachttijd is of op welke plek op de wachtlijst je kind staat. Dit heeft te maken met je voorkeursdagen, de gewenste startdatum en de leeftijd van je kind, wat allemaal invloed heeft op de wachtlijst.

Bij Helden Opvang plannen wij vier maanden vooruit. Wij nemen daarom ongeveer vier maanden voor je gewenste startdatum contact met je op over de eventuele plaatsingsmogelijkheden. Wanneer wij niet direct een plekje voor je kind hebben, laten we hem/haar uiteraard op onze wachtlijst staan en blijven wij hem/haar meenemen in onze planning.

 

Ben je op zoek naar een plekje op korter termijn? Wij kijken graag voor je naar de mogelijkheden. Zodra je inschrijving binnen is, zullen wij op korte termijn bij je terugkomen op de plaatsingsmogelijkheden voor je kind.

Je bent van harte welkom om een kijkje te komen nemen op de vestiging! Wij maken graag een afspraak met je om langs te kunnen komen. Vraag een rondleiding aan op jou gewenste locatie. 

Van harte gefeliciteerd! Je kunt je tweede kindje gemakkelijk inschrijven door de afdeling planning een mail te sturen. Wij horen graag wat je uitgerekende datum is, wat je gewenste startdatum zal worden en voor welke dagen je jouw kindje wil inschrijven. Wij plaatsen hem/haar graag op onze wachtlijst en komen ongeveer vier maanden voor de gewenste startdatum bij je terug op de eventuele plaatsingsmogelijkheden.

Wanneer jullie andere kind(eren) al een plekje bij ons hebben, komt jullie volgende kindje op onze interne voorrangswachtlijst te staan.

Helaas is het binnen Helden Opvang niet mogelijk om flexibele opvang af te nemen vanwege de drukte in de kinderopvang.

Overeenkomst

Wat leuk dat wij jouw kind bijna mogen verwelkomen!

 

Bij het kinderdagverblijf:

De vestiging neemt ongeveer twee tot vier weken voor de start van de opvang contact met je op om een intake en de wendagen van je kind in te plannen. Tijdens de intake vragen wij hoe het met je kindje gaat, waar wij bij hem/haar rekening mee mogen houden en worden alle ins en outs van het dagverblijf met je besproken. Er is ruimte voor al je vragen.

Het starten bij de kinderopvang is voor je kindje, en misschien ook wel voor jou, een grote stap. Uit ervaring weten wij dat het daarom prettig is om eerst te starten met een paar kortere dagen, de wendagen. De vestiging zal contact met je opnemen om de wendagen en -tijden in te plannen, vaak gaat het om twee kortere dagen.

 

Bij de BSO en de peuteropvang:

Een nieuwe plek is vaak spannend voor een kind, en misschien ook wel voor jou als ouder. Voordat je kind begint bij Helden Opvang zal de vestiging contact met je opnemen. Wij bespreken dan graag alles over je kind en de opvang. De eerste dagen kunnen extra spannend zijn, mocht het mogelijk zijn, is het voor je kind misschien prettig om eerst een kortere dag te komen. Als ouder ken je jouw kind het beste, wij stemmen dit daarom graag met je af.

Wanneer je kind vier jaar wordt, zijn er veel veranderingen die op je af komen. Je overeenkomst bij het kinderdagverblijf loopt automatisch af op de vierde verjaardag van je kind. Wil je vanwege een latere start op school de dagopvang langer laten doorlopen? Neem dan contact op met de planning via 035-303 96 00 of stuur een mail. Wij kijken graag voor je naar de mogelijkheden.

 

Wil je gebruik maken van de buitenschoolse opvang (BSO)? Wij raden je aan om je kind tijdig in te schrijven voor de BSO. Dit kan door het inschrijfformulier op onze website in te vullen. Zo hebben wij alle juiste gegevens direct bij de hand. Binnen Helden Opvang plannen wij vier maanden vooruit, waardoor wij ongeveer vier maanden voor je nieuwe gewenste startdatum bij je terugkomen op de mogelijkheden.

Wanneer je een wijziging wilt aanbrengen op je overeenkomst, neem je gemakkelijk en snel contact op met de planning via 035-303 96 00 of via een mail. Wij kijken graag voor je naar de mogelijkheden.

Door de drukte in de kinderopvang is het helaas niet mogelijk om je overeenkomst tijdelijk te pauzeren. Het is wel mogelijk om je overeenkomst (gedeeltelijk) op te zeggen en je kind direct op de wachtlijst te plaatsen per je nieuwe gewenste ingangsdatum. Binnen Helden Opvang plannen wij vier maanden vooruit, waardoor wij ongeveer vier maanden voor je nieuwe gewenste startdatum bij je terug komen op de mogelijkheden.

 

Wil je verzekerd blijven van je plek? Dan raden wij je aan je overeenkomst niet op te zeggen, maar door te laten lopen. Je kan je kind via het ouderportaal de dagen afmelden waarop je geen opvang nodig zal hebben.

Wanneer je als ouder ergens ontevreden over bent, dan vinden wij het prettig dat je dit zo snel mogelijk bespreekt met de persoon die hierbij betrokken is. Dit kan bijvoorbeeld een pedagogisch medewerker of leidinggevende zijn als het om een situatie op de groep gaat. Of een administratief medewerker, eventueel van het hoofdkantoor, wanneer het over je overeenkomst gaat. Komen jullie er samen niet uit of bent je niet tevreden over de oplossing? Dan kunt je een interne klacht bij ons indienen. U kunt ook direct een interne klacht indienen. Bijvoorbeeld omdat je het belangrijk vindt dat je klacht zorgvuldig wordt beoordeeld en geregistreerd. Ons volledige klachtenreglement vindt u in het Konnect ouderportaal. Een klacht kan enkel worden ingediend via klachtenprocedure@heldenopvang.nl.

Op de locatie (Overig/Beleid)

Helden Opvang is op maandag tot en met vrijdag geopend. De openingstijden verschillen per vestiging, op de vestigingspagina vind je de juiste openingstijden.

Helden Opvang is gesloten op de volgende algemeen erkende feestdagen:

  • Nieuwjaarsdag
  • Tweede Paasdag
  • Koningsdag
  • Bevrijdingsdag (eens per 5 jaar)
  • Hemelvaartsdag
  • Tweede Pinksterdag
  • Tweede Kerstdag

Onze vestigingen in Abcoude en Loenen aan de Vecht zijn daarnaast gesloten tussen Kerst en Oud & Nieuw.

Het verschilt per vestiging en school hoe de kinderen opgehaald worden voor de BSO. Sommige BSO’s zijn in de school gevestigd, waardoor de kinderen gemakkelijk opgehaald worden uit hun klas of vanaf het plein. Bij andere vestigingen gaan wij te voet, per (bak)fiets, met de BSO-bus of met de auto naar de BSO-vestiging.

 

Wil je meer weten over hoe wij de kinderen bij de scholen ophalen? Neem gerust contact met ons op via 035-303 96 00.

Facturatie en kosten

We werken met een gemiddeld aantal uren per maand. Dit betekent dat we de opvanguren in rekening brengen in 12 gelijke maandbedragen, onafhankelijk van het werkelijke aantal opvanguren in de maand.

Rond de 14e /15e van iedere maand ontvang je een mail met de factuur.

Het is bij Helden Opvang verplicht om per automatische incasso te betalen. Het factuurbedrag wordt dan vóór de eerste dag van de maand waarin de opvang wordt geleverd van jouw rekening afgeschreven. Indien incasso een keer niet lukt kunnen wij administratiekosten in rekening brengen. Voor meer informatie verwijzen wij naar onze algemene voorwaarden.

De kinderopvangtoeslag kan je aanvragen via de website van de belastingdienst. Ook kun je via deze website wijzigingen doorgeven, bijvoorbeeld wanneer je een opvangdag extra of minder af gaat nemen of wisselt van vestiging.

De kinderopvangtoeslag betaald de belastingdienst maandelijks aan jou uit. Het is helaas niet mogelijk om deze direct aan Helden Opvang over te maken.

De kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming van de belastingdienst in de kosten van de kinderopvang. De hoogte van de kinderopvangtoeslag is inkomensafhankelijk. Op deze pagina kun je een proefberekening maken wat de hoogte zal worden van jouw kinderopvangtoeslag en de hoogte van de uiteindelijke kosten voor de kinderopvang.

 

De kinderopvangtoeslag kan je aanvragen via de website van de belastingdienst. Ook kun je via deze website wijzigingen doorgeven, bijvoorbeeld wanneer je een opvangdag extra of minder af gaat nemen of wisselt van vestiging.

 

De kinderopvangtoeslag betaalt de belastingdienst maandelijks aan jou uit. Het is helaas niet mogelijk om deze direct aan Helden Opvang over te laten maken.

Wanneer je werkeloos wordt, kun je gebruik blijven maken van de opvang. Meer informatie kun je vinden op de website van de belastingdienst.

Wanneer er iets niet duidelijk is over je factuur, helpen wij je graag verder. Je kan ons een mail sturen of contact met ons opnemen via 035-303 96 00.

Wanneer het je een keer niet lukt om de factuur te betalen, kun je contact opnemen met de administratie om de mogelijkheden tot het treffen van een betalingsregeling te bespreken.

De jaaropgave wordt jaarlijks in de maand februari van het volgende jaar per mail verzonden. Heb je een vraag over de jaaropgave? Neem gerust contact met ons op via de mail of bel 035-303 96 00. Wij helpen je graag verder.

Bij een scheiding komt veel op je af. Ook voor de opvang van je kind kan het zijn dat er iets geregeld moet worden, een scheiding kan namelijk gevolgen hebben voor de kinderopvangtoeslag. Op de website van de Belastingdienst lees je wat je precies kan doen om dit goed te regelen.

Neem contact met ons opnemen wanneer je gaat scheiden, zodat wij samen met jou de overeenkomst goed kunnen inregelen. Bel 035-303 96 00 of stuur een mail. Wij helpen je graag verder.

Wanneer het niet lukt om de factuur te betalen, kun je een mail sturen naar de administratie. Wij nemen dan contact met je op om de mogelijkheden tot het treffen van een betalingsregeling te bespreken.

In het Landelijk Register Kinderopvang staan alle kinderopvangorganisaties, waaronder kinderdagverblijven, buitenschoolse opvanglocaties, peuterspeelzalen en gastouder(bureau)s die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen.

 

Elke vestiging heeft een eigen LRK-nummer. Het LRK-nummer van het kinderdagverblijf verschilt ook met het LRK-nummer van de BSO. Dit nummer heb je nodig bij het doorgeven van de gegevens voor de kinderopvangtoeslag.

 

Het LRK-nummer vind je op de webpagina van de vestiging en staat vermeld in je overeenkomst en op je factuur.